vracenky - pravidla reklamy
5. července 1991.
Reklama výrobků a služeb za totalitních časů popisovala nenápaditě, učesaně a nevýrazně. Přesto si z ní diváci a čtenáři nedělali legraci jako v časech dnešních. Proč?
Propagace nemusela pobíjet konkurenci a světit marketing. To vytvářelo důležité vlastnosti základním charakteristikám:
a) netýkaly se vždy nových a progresivních výrobků,
b) sloužily především k informování,
c) byly i prostředníkem obchodu mezi národními podniky a družstvy.
Národní podniky před Vánocemi a Novým rokem blahopřály dodavatelům, odběratelům a obyvatelstvu všechno nejlepší, v dobách účetních inventur nabízely přebytečná rypadla, stavební míchačky a drobný materiál, lidé měli pít mléko ne proto, že je vyrobil závod XY, ale proto, že obsahuje zdravé vápníky a bílkoviny.
Nenutnost obchodní války přinášela zajímavé momenty. Vynikala především výrobní družstva, která jako jeden z mála elementů socialistického trhu měla zájem na úspěšném prodeji svých výrobků a služeb. Dle jejich kampaní bylo možno naučit se např. i lépe fotografovat.
-----
V propagačních materiálech jsme se dočkali (mimo cen za zhotovování fotografií) i rad k používání fotofiltrů, převodních tabulek citlivostí a expozic, pokynů jak blýskat zrcadlovkami a fotografovat z televize + spousty dalších užitečných informací. Z „metodických listů VD Fotografia Gottwaldov“ ze dne 11. listopadu 1984 bylo možno vstřebávat i následující moudra:
* dvě fotografovy oči by měly vždy vidět více nežli jednooká kamera;
* kde to vypadá, že je fotografování nejlehčí, tam se nejhůře fotografuje;
* oč více přístrojů a objektivů obsluhujete, o to méně času vám zbude na fotografování;
* právě ti, kteří neovládají ani jeden fotografický přístroj, jich mají při sobě několik;
* kdo šetří a používá laciný film, sotva zhotoví prvotřídní fotografii;
* fotoaparát je slepý – vidět musí fotograf;
* kdo má v živé reportážní fotografii čas na rozvažování, zda ji udělá na výšku nebo na šířku, tomu to podstatné vlastně už ze záběru uteklo;
* mít v brašně mnoho filtrů ještě neudělá mimořádnou fotku. Také je musíte na přístroj občas nasadit;
* dobrý fotograf portrétista s lidmi rozmlouvá a mezitím je fotografuje;
* mnozí se chovají k fotoaparátu jako dědeček k vnoučeti: berou je za ručičku a chodí s nimi na procházku;
* pokud jste už při zamíření objektivu daleko od svého motivu, jste tím automaticky také dosti vzdálen vzniku dobré fotografie;
* dobrá fotka nepotřebuje rámeček. Špatná se ani krásným rámečkem nestane lepší;
* nikoli od tahání brašny, ale od fotografování byste měli být unaveni;
* kdo se zamiloval do své kamery, mívá na vlastní fotografování málo času;
* ‚Viděné‘, ale neudělané fotografie bývají fotky superlativů.
------
Není nad dobře napsanou propagaci.